Informatii utile

Cum se citesc marcajele de pe flancul anvelopei

Pe flancul anvelopei dvs. se află toate informaţiile despre anvelope de care veţi avea nevoie. Iată un mic ghid cu privire la semnificaţia acestor litere şi cifre:

A. Lăţimea anvelopei

Lăţimea anvelopei, în milimetri, măsurată de la un flanc la altul.

B. Raport nominal de aspect

Acesta este raportul dintre secţiunea transversală şi lăţimea anvelopei, exprimat procentual. De exemplu, un raport de aspect de 65 indică faptul că înălţimea anvelopei este 65% din lăţimea acesteia.

C. Diametrul roţii

Diametrul anvelopei, măsurat în inchi.

D. Indice de sarcină

Indicele de sarcină al anvelopei se referă la capacitatea portantă maximă a acesteia (exprimată în kg). Veţi identifica indicele de sarcină al anvelopei pe flanc, imediat în dreapta valorii diametrului.

De exemplu, o anvelopă cu un indice de sarcină de 91 poate transporta o greutate de 615 kg.

Clasele nominale de sarcină şi de viteză trebuie luate în considerare împreună la cumpărarea unei anvelope noi. De asemenea, nu uitaţi să consultaţi recomandările producătorului.

E. Clasă de viteză

Clasa de viteză este viteza maximă a unei anvelope atunci când este umflată corect şi utilizată în sarcină. Clasa de viteză este litera de la capătul flancului, după valoarea indicelui de sarcină. De exemplu, o anvelopă cu clasa de viteză V are o viteză maximă de 240 km/h.

La cumpărarea de anvelope noi, corelaţi clasa de viteză a acestora cu caracteristicile de viteză ale vehiculului dvs.

Indici de sarcină mai mari şi clase de viteză diferite

Este posibilă montarea de anvelope cu indici de sarcină mai mari şi clase de viteză diferite faţă de cele indicate în documentaţia producătorului vehiculului dvs.

Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale. De asemenea, trebuie să respectaţi toate cerinţele aplicabile ale legilor şi reglementărilor locale şi să nu depăşiţi specificaţiile acestor anvelope şi nici cele indicate în documentaţia producătorului vehiculului dvs. sub aspectul vitezei şi al sarcinii. Distribuitorul vă poate ajuta să verificaţi acest aspect înainte de cumpărarea sau montarea anvelopelor.

Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză mai ridicată decât cea recomandată de producător?

Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.

Este posibilă montarea de anvelope cu un indice de sarcină mai mare decât cel recomandat de producător?

Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.

Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză şi un indice de sarcină mai mare decât cel recomandat de producător?

Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.

Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză mai mică decât cea recomandată de producător?

Da, acest lucru este posibil. Puteţi utiliza, pe durata iernii, anvelope all-season sau de iarnă (M+S) cu o clasă de viteză inferioară, cu următoarele condiţii: a) autocolantul care indică limita de viteză maximă se află în câmpul vizual al şoferului b) nu conduceţi vehiculul cu o viteză mai mare decât limita de viteză maximă. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale.

Este posibilă montarea de anvelope cu un indice de sarcină mai mare şi o clasă de viteză mai mică decât cele recomandate de producător?

Da, acest lucru este posibil. Puteţi utiliza, pe durata iernii, anvelope all-season sau de iarnă (M+S) cu o clasă de viteză inferioară, cu următoarele condiţii: a) autocolantul care indică limita de viteză maximă se află în câmpul vizual al şoferului b) nu conduceţi vehiculul cu o viteză mai mare decât limita de viteză maximă. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale.

Avertisment

Consultaţi manualul de utilizare al vehiculului pentru a determina limitele de sarcină. Supraîncărcarea vehiculului solicită anvelopele şi alte componente critice ale vehiculului. Aceasta poate cauza o manevrabilitate deficitară, un consum de carburant crescut şi poate cauza deteriorarea anvelopelor. De asemenea, poate avea ca rezultat fisuri grave, separarea componentelor sau „explozii” ale anvelopei.

Tipul de anvelopă

Litera „P” sau absenţa oricărei litere indică o anvelopă de autoturisme pentru pasageri.

Construcţii

Litera „R” indică o anvelopă radială. Aproape fiecare anvelopă construită în prezent este o anvelopă radială.

Marcaj şi număr de omologare ECE

Acesta arată că anvelopa se conformează standardelor Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite (U.N.E.C.E.) privind anvelopele pneumatice.

Informaţii privind presiunea în pneuri

Aceasta este presiunea maximă de umflare a anvelopei dvs. Consultaţi manualul vehiculului pentru mai multe informaţii cu privire la presiunea recomandată în anvelopă, deoarece aceasta poate avea efect asupra manevrabilităţii, virajelor, frânării şi eficienței consumului de carburant al autoturismului.

Indicatorii de uzură a benzii de rulare

Literele „TWI”afişează locaţia indicatorilor de uzură a benzii de rulare. Trebuie să verificaţi cu regularitate aceşti indicatori, pentru a vă asigura că banda de rulare de pe anvelopele dvs. este suficientă. În majoritatea statelor UE, adâncimea minimă a benzii de rulare este de 1,6 mm.

Data fabricaţiei

Acest cod din patru cifre indică săptămâna şi anul în care a fost produsă anvelopa dvs

Indice de viteza

Viteza maxima (Km/h)

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

ZR

PESTE 240

W

270

Y

300

CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

60

250

96

710

132

2000

61

257

97

730

133

2060

62

265

98

750

134

2120

63

272

99

775

135

2180

64

280

100

800

136

2240

65

290

101

825

137

2300

66

300

102

850

138

2360

67

307

103

875

139

2430

68

315

104

900

140

2500

69

325

105

925

141

2575

70

335

106

950

142

2650

71

345

107

975

143

2725

72

355

108

1000

144

2800

73

365

109

1030

145

2900

74

375

110

1060

146

3000

75

387

111

1090

147

3075

76

400

112

1120

148

3150

77

412

113

1150

149

3250

78

425

114

1180

150

3350

79

437

115

1215

151

3450

80

450

116

1250

152

3550

81

462

117

1285

153

3650

82

475

118

1320

154

3750

83

487

119

1360

155

3875

84

500

120

1400

156

4000

85

515

121

1450

157

4125

86

530

122

1500

158

4250

87

545

123

1550

159

4375

88

560

124

1600

160

4500

89

580

125

1650

161

4625

90

600

126

1700

162

4750

91

615

127

1750

163

4875

92

630

128

1800

164

5000

93

650

129

1850

165

5150

94

670

130

1900

95

690

131

1950

O mare parte din metodele de siguranta rutiera se concentreaza pe verificarea anvelopelor masinii, pentru a determina daca sunt potrivite pentru a rula. Ca si fructele, anvelopele au o perioada de valabilitate limitata inainte ca acestea sa fie aruncate. Spre deosebire de o banana, insa, "sanatatea" anvelopei nu este intotdeauna determinata de o stampila de la vanzator.

Cu toate acestea, exista persoane care sunt strict atente la data de fabricare a anvelopei - cu cat mai noi, cu atat mai sigure. In acest scop, Michelin a lansat campania "Anvelopele nu sunt banane". Rolul acesteia este de a educa clientii despre stabilirea momentului potrivit pentru a inlocui anvelopele masinii. Contrar a ceea ce suntem obisnuiti cu datele de expirare pentru alte produse, Michelin spune ca procesul efectiv de imbatranire a anvelopei nu porneste de la data fabricarii sale (asa-numitul DOT), ci odata ce anvelopa este umflata si instalata pe masina. Acest lucru se datoreaza faptului ca anvelopele sufera cel mai mult atunci cand sunt utilizate, nu in timp ce stau in depozit.

Potrivit lui Michael Nunag, seful Michelin Filipine, s-au efectuat trei studii in Coreea, Germania si Arabia Saudita, care nu au aratat nicio diferenta in ceea ce priveste performanta dintre anvelopele recent fabricate si cele care au fost neutilizate timp de trei ani. El a explicat: "Studiul Arabiei Saudite a aratat ca o anvelopa folosita pe un vehicul timp de un an a avut o imbatranire echivalenta cu un pneu depozitat timp de 10 ani. In ceea ce priveste caracteristicile cauciucului, a fost nevoie de 20 de ani de depozitare la 40 de grade Celsius pentru a obtine aceeasi imbatranire ca a unei anvelope utilizate 40.000 km, aratand ca anvelopele imbatranesc mult mai repede atunci cand sunt folosite decat atunci cand sunt stocate."

In acelasi timp, studiul sud-coreean a testat in paralel anvelopele noi si cele avand o vechime de trei ani intr-o serie de teste de viteza. In Germania, anvelope similare au fost testate pentru rezistenta la rulare. In ambele studii, anvelopele s-au comportat identic.

Nunag spune ca este gresita conceptia comuna privind achizitionarea anvelopei pe baza asa-numitului DOT, deoarece consumatorii tind sa se fixeze pe ea in loc sa acorde atentie ingrijirii corecte a anvelopelor dupa instalare. De asemenea, acestia ar putea alege dealerii gresit, in functie de vechimea stocurilor, in locul serviciilor de calitate. Deci, in loc sa se concentreze pe DOT, Nunag spune ca trebuie sa se acorde atentie "mentinerii presiunii corecte a pneurilor, alinierii corecte, inspectiei pentru deteriorari si masuratorilor adancimii benzii de rulare".

Michelin recomanda ca anvelopele cu varste mai mari de 10 ani sa fie inlocuite."Recomandarea este preventiva si nu tehnica", a spus Nunag."Anvelopele suporta o multime de solicitari diferite in timpul vietii pe un vehicul. Uneori, vehiculul poate avea probleme la geometria directiei sau anvelopa poate rula cu presiune scazuta. Drumurile rutiere, gropile, inundatiile, caldura extrema din vara au un efect asupra pneurilor."

Anvelopele nu sunt banane